10.5.2012

Tunti päivässä, ilta viikossa..

Luin talvella jonkin naisten höpöhöpö-elämänhallintaoppaan. Sanon höpöhöpö siksi, että kirja oli silleen muka-hauskasti kirjoitettu ja ainoa asia joka koko kirjasta jäi mieleen oli tämä: järjestä itsellesi omaa aikaa...tunti päivässä, ilta viikossa, päivä kuukaudessa ja viikko vuodessa.

Tunti päivässä toteutuu yleensä illalla lasten mentyä nukkumaan noin puoli yhdeksän aikoihin. Sen jälkeen on pari tuntia ihan omaa aikaa, jolloin kukaan ei halua multa mitään. Tuon oman ajan käytän usein katsellen tv:tä, lukien tai netissä roikkuen. Olen huomannut, että tarvitsen tuon pari tuntisen itselleni, jotta seuraava päivää sujuu mukavammin. Mulle se aika antaa enemmän jaksamista kuin hyvät yöunet. Joskus kun lapsi kipeänä tai muusta syystä valvoo mun kanssa illalla, niin olen seuraavana aamuna paljon väsyneempi vaikka oltaisiinkin nukuttu yö kunnolla.

Ilta viikossa... Jossain vaiheessa kävin aina maanantaisin salilla ja uimassa ja siinä toteutui pari tuntinen oma aika. Nyt se on sairasteluista ja laiskuudesta johtuen jäänyt aika monena viikkona väliin, mutta kyllä mulla usein on joku päivä viikosta myös enemmän aikaa omille jutuille kuin ne illan pari tuntia. Ollaan myös miehen kanssa yritetty kerran kuussa käydä kahdestaan syömässä ulkona. Saa jutella ihan aikuisten juttuja ja minäkin saan syödä ruokani loppuun asti lämpimänä :)

Päivä kuukaudessa.... Nyt kun kuopuskin alkaa olla jo sen verran iso, että maltan jättää hänet hoitoon pidemmäksi aikaa, olen saanut jo "vapaapäiviäkin". Viimeksi maanantaina kävin kasvohoidossa, ystävän kanssa pitkällä lounaalla ja hoitelin kaupungilla omia asioitani. Illalla vielä kävin katsomassa kummityttöni teatteriesitystä. Seuraava suunnitelma on piknik-risteily ystäväporukan kesken.

Viikko vuodessa... Kirjan mukaan tuo viikko pitäisi viettää yksin. Minä tulisin varmaan hulluksi, jos pitäisi viikko viettää yksin, ei ole mun juttu. Miehen kanssa kyllä haaveillaan, että kun lapset vielä vähän kasvaa niin voidaan tehdä sellaisia pidennettyjä viikonloppureissuja Eurooppaan. Listalla olisi jo Lontoo, Barcelona, Rooma...

On se oma aika on vaan kallisarvoista. Kotona elämä täyttyy niin helposti vaan siivouksesta, leikkimisestä, riitojen selvittelystä ja ostoslistoista. Hyvä nähdä välillä muutakin elämää ja olla hetki jotain muutakin kuin äiti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos viestistäsi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...